• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Biodata : Sheikh Mishari Rashid Al-Afasy

    Jan 31, 2013


    Sheikh Mishari Rashid Al-Afasy (bahasa Arab:الشيخ مشاري راشد العفاسي ); lahir di Kuwait pada 5 September 1976 adalah seorang Qari dan pembawa Nasyid. Beliau adalah Imam dari Masjid Al-Kabir di Bandar Kuwait, Kuwait, dan memimpin Solat Sunat Tarawihpada Ramadhan setiap tahun.

    Beliau mengaji di Kolej Quran dan Pengajian Islam Universiti Islam Madinah dan khusus dalam sepuluh pembacaan dan terjemahan Quran. Beliau sering membuat penampilan ditelevisyen. Banyak bacaan itu dapat juga ditemui di YouTube atau MukminTV.

    Pada tarikh 24 Mac 2007, beliau telah pergi ke Amerika Syarikat dan melawat dua masjid: Islam Pusat Irvine di California, dan ICD (Islamic Center of Detroit) di Michigan. Ia diselia oleh Suleiman Salem sepanjang minggu untuk pelbagai majlis, terutama di Detroit, Dearborn, Ann Arbor, dan Hamtramck. Rakaman audio dari bacaan selama kunjungannya ke Amerika dapat ditemui pada laman sesawangnya, dan juga di YouTube atau MukminTV.

    Pada September 2009, Sheikh Mishari melakukan perjalanan ke Pusat ICOI atau Islam Irvine, namun terpaksa pergi lebih awal kerana kecemasan keluarga.

    Pada tarikh 25 Oktober 2008, beliau dianugerahkan "Arab Creativity Oscar" yang pertama oleh Arab Creativity Union di Mesir. Acara ini ditaja oleh Setiausaha Agung Liga Arab, En. Amr Mousa sebagai pengiktirafan atas peranan Sheikh Mishari Rashid Al-Afasy dalam mempromosikan prinsip dan ajaran Islam serta memanfaatkan teknologi moden untuk menyampaikan mesej Islam yang indah.

    Terdapat dua Saluran Angkasa untuk Syeikh Mishari. Yang pertama adalah Alafasy TV dan saluran lain yang lebih baru, Alafasy Q. Sheikh Mishari juga seorang penyanyi nasyid. Sampel boleh didapati di website rasmi Alafasy.

    Keluarga
    Beliau sudah berkahwin, mempunyai dua puteri dan satu putera. Beliau digelar dengan gelaran "Abu Norah".



    0 comments:

    Post a Comment