• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Masa Yang Terluang

    Jul 12, 2010
    TIADA TUHAN SELAIN ENGKAU, MAHA SUCI ENGKAU, SESUNGGUHNYA AKU ADALAH TERMASUK ORANG-ORANG YANG ZALIM

    “JANGAN ANDA CARIK-CARIK HATI ANDA DENGAN KEDUA TANGAN ANDA SENDIRI”

    Wahai masa, jika engkau masih mempunyai sisa bencana untuk menghinakan orang-orang yang mulia maka datanglah ia

    Jauhilah apa saja yang dapat membunuh waktu anda, seperti membaca majalah-majalah hiburan dan gambar-gambar lucah, buku-buku berisi propaganda kekufuran, kisah-kisah yang merendahkan moral, atau mengikuti pemikiran-pemikiran yang menyimpang. Manfaatkanlah waktu anda dengan membaca majalah-majalah islam, buku-buku yang bermanfaat, bulletin-buletin yang membangun akhlaq, majalah-majalah kajian yang berguna bagi anda di dunia dan akhirat.

    Sesungguhnya, ada sejumlah buku dan artikel yang dapat menciptakan keraguan dalam hati yang menyimpangan. Semua itu, merupakan pengaruh budaya sesat lagi menyimpang dari dunia non-muslim yang melanda pada kita akhir-akhir ini sedang rancaknya melanda sebahagian besar negeri-negeri islam.

    Ketahuilah, bahawa sesungguhnya Allah subhanahu wa Ta’ala, di sisiNyalah terdapat kunci perbendaharaan yang ghaib, dan hanya Dialah yang dapat melenyapkan kesusahan dan kesulitan. Oleh itu, mohonlah kepadaNya dengan permintaan yang mendesak dan bacalah selalu doa berikut dengan berulang-ulang iaitu:

    Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kesulitan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Engkau dari kelemahan dan kemalasan. Aku berlindung kepada Engkau dari kekikiran dan berhati pengecut. Aky berlindung kepada Engkau dari terbelit hutang dan tertindas orang lain. ( Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

    Bila anda sering mengulangi hadith ini dan merenungkan maknanya, Allah akan melapangkan dadamu dari resah, gelisah dan derita. Tentu saja dengan izin Allah.

    0 comments:

    Post a Comment