• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • HaRUM 2012

    Apr 17, 2012
    Assalamualaikum wbt,

    Alhamdulillah ana diberi kelapangan untuk mencoret sedikit di blog. Selepas beberapa hari baru berkesempatan untuk share sedikit berkaitan aktiviti pada 14hb April 2012 yakni 22 Jamadilawal 1433H. Ana nak share sedikit mengenai Program Himpunan Kekeluargaan Rumpun Nusantara 2012 (HaRUM) yang telah di adakan pada 13-15 April 2012 di Masjid Negeri, Shah Alam.

    Alhamdulillah Allah mempermudahkan urusan ana untuk menghadirinya. Ana bertolak pulang ke KL pada 13hb dimana program itu telahpun bermula. Pada keesokkan harinya seusai subuh (dalam jam 6.40am) ana mula keluar rumah dengan menaiki taxi ke Putra LRT KLCC menuju ke KL Sentral untuk menaiki KTM ke Shah Alam. Setibanya di Shah Alam, ana bertemu dengan seorang muslimat yang kebetulan mempunyai destinasi yang sama dengan ana yakni Masjid Negeri. Untuk makluman sahabat, ini pertama kali ana travel seorang diri ke Shah Alam tanpa mengetahui jalan-jalan area disana.

    Tepat jam 8.30am ana sampai di Masjid Negeri, bersama dengan teman baru. Sebenarnya ana dah berjanji dengan 3 orang adik halaqian untuk berjumpa di program ini. Sampai saja di masjid, ana terus mendaftar sebagai peserta seminar dan menuju ke dewan seminar. Honestly, ana suka berada di program ini kerana ana dapat kenai beberapa niqabis yang lain serta peserta dari delegasi luar. Ana lampirkan poster program ini dlu ya.

    Maaf la, ana tak banyak snap gambar tapi nak gambarkan memang best tue sungguh ana tak dapat gambarkan. Alhamdulillah ana telah terpilih untuk berada di dalam majlis ilmu yang penuh dengan ulama-ulama senusantara. Di program ini juga lah ana bertemu dengan sahabat halaqian yang ana tak pernah kenal, ana sertakan gambar kami.


    Walaupun ada diantara kami yang baru saja bersua tapi seolah-olah seperti dah lama dan kerap berjumpa. Program dimalam hari adalah yang paling best even masa tue dah agak penat + ngantuk sebab?? Pengisian ilmu yg disampaikan oleh para ulama dan berselingan dengan alunan qasidah.

    Tanpa ana duga, tiba-tiba pula ana kene gastrik. Tapi even gastrik ana try untuk bertahan sampai program habis sekitar jam 11pm. Nak balik rumah terus tiada transport jadinya ana menumpang tido d rumah adik halaqian di seksyen 7. Masa OTW ke seksyen 7, kami singgah di Wisma MAIS utk hantar adik halaqian ana iaitu irma seterusnya ke Meru untuk hantar kak ziha, sahabat yang ana baru kenai. Sempat lagi minta mangga muda dari pohon depan rumah beliau kerana ngidam tiba-tiba. Syukran ya kak ziha.. ^^,

    Sampai seksyen 7 ja, rumah adik fiza. Terus makan roti dan telan ubat, lena sampai ke subuh. Pagi tu, lepas sarapan kak fauziah hantar p stesen KTM Padang Jawa untuk balik Ampang semula. Sampai rumah sekitar jam 11am. Alhamdulillah.

    Akhir kalam, ada hikmah ana tidak dapat hadir ke majlis makan malam jemputan seorang kenalan. Rupa-rupanya Allah nak bagi peluang pada ana untuk hadir ke Program HaRUM. Insya'Allah jika tiada aral, ingin ana sampai ke negara Brunei untuk HaRUM 2014.

    Sekian, Wassalam

    0 comments:

    Post a Comment